Kullakin shakkipelin nappulalla on omat ainutlaatuiset siirtonsa. Jotta sinusta tulisi loistava shakinpelaaja, sinun on ymmärrettävä nämä erilaiset siirrot ja se, miten niitä voidaan käyttää pelin voittamiseen. Jokaisen shakkinappulan osalta tarkastelemme alkuasentoa, shakkiliikkeitä, merkintätapoja, yleiskatsausta ja joitakin ylimääräisiä ammattilaisvinkkejä, jotka nopeuttavat oppimistasi.
Shakkinappuloita on 6 kappaletta. Tässä ne ovat:
– Kuningas
– Kuningatar (tai kuningatar)
– Torni
– Lähetti
– Ratsu
– Sotilas
– Sotilas
Tällä sivulla käsitellään shakkinappuloiden alkuasentoa, miten ne liikkuvat, miten &.nbsp;the liikkeet shakissa pisteytetään ja niiden vahvuudet/heikkoudet verrattuna muihin shakkinappuloihin. Taulukko nappuloiden arvosta voidaan selittää siirtojen avulla, jotka esittelemme sinulle!
Yhteenveto:
0. Shakkinappuloiden alkuperäinen sijoittelu
4. Kuningattaren (tai kuningattaren) siirrot shakissa
4.2 Varovaisuudet kuningattaren kanssa
0. Shakkinappuloiden alkuasettelu
Shakkia pelataan shakkilaudalla, joka on jaettu 64:ään vuorottelevan väriseen ruutuun ja joka on samanlainen kuin shakkilauta, jota käytetään dammassa. Vaaleat ruudut ovat nimeltään ”vaaleat” tai ”valkoiset” ja tummemmat ruudut ”tummat” tai ”mustat”.
Pelin alussa laudalle asetetaan kuusitoista valkoista ja kuusitoista mustaa nappulaa. Pelilauta asetetaan niin, että valkoinen ruutu on kunkin pelaajan oikeaa lähimpänä olevassa kulmassa.
Kullakin pelaajalla on kuusitoista nappulaa, ja ne on sijoitettu seuraavasti:
- Tornit asetetaan uloimpiin kulmiin, oikeaan ja vasempaan reunaan.
- Ratsut asetetaan välittömästi tornien sisälle.
- piispat sijoitetaan välittömästi ristien sisäpuolelle.
- Kuningatar asetetaan pelaajan värin mukaiselle keskimmäiselle ruudulle: valkoinen kuningatar valkoiselle ruudulle ja musta kuningatar mustalle ruudulle.
- Kuningas ottaa vapaana olevan ruudun kuningattaren vierestä.
- Sotilaat asetetaan yhden ruudun kaikkien muiden nappuloiden eteen.
Loppujen lopuksi nappulat sijoitetaan shakkilaudalle näin:
1. Kuninkaan siirrot shakissa
Kuningas on nappula, jonka päällä on risti. Se ei ehkä ole shakin tehokkain nappula, mutta se on varmasti tärkein. Jos menetät kuninkaasi, olet hävinnyt pelin. Pelin alussa sinun on varmistettava, että suojaat kuningastasi. Myöhemmin
pelissä kuninkaasta voi tulla erittäin voimakas liittolainen hyökkäyksessä, joten varaudu käyttämään häntä.
Valkoinen kuningas aloittaa ruudusta e1 ja musta kuningas ruudusta e8. Jälkimmäisen on oltava kuninkaan vastakkaista väriä.
Kuningas voi liikkua yhden ruudun mihin tahansa suuntaan. Se ei voi hypätä nappulan yli, joten shakkipelin alussa ei ole mitään mahdollista siirtoa, jonka kuningas voisi tehdä, koska se on muiden nappuloiden ympäröimä.
Kuninkaan ainoa rajoitus liikuttaessa on, että se ei voi siirtyä ruutuun, johon vastustajan nappulat hyökkäävät.
Kuningas matti
Jos toinen osapuoli hyökkää vastapuolen kuninkaan kimppuun, tätä kutsutaan shakiksi. Jos kuninkaan kimppuun hyökätään eikä ole liikettä, joka estää kuninkaan kaappaamisen, se on matti, ja peli on ohi.
matti, ja peli on ohi.
2. Torni siirtyy shakissa
Torni on nappula, joka näyttää linnalta. Se on erittäin vahva nappula, jota kutsutaan myös suurnappulaksi, ja sen voiman ylittää vain kuningatar!
Kummallakin puolella on aluksi kaksi tornia, jotka sijaitsevat laudan neljässä kulmassa. Torni on shakissa 5 pisteen arvoinen. Vaikka pisteet eivät välttämättä ole shakkipelin ydin, ne antavat viitteitä nappulan vahvuudesta. Jos luovut 3 pisteen shakkinappulasta vastineeksi vastustajan tornista, se on yleensä hyvä saalis sinulle (riippuu tietysti tilanteesta).
Torni voi liikkua kuinka monta ruutua tahansa sekä vaaka- että pystysuunnassa. Se ei voi hypätä toisen nappulan yli, joten pelin alussa se ei myöskään voi liikkua.
Pelin alussa tornia ympäröivät sotilas ja ratsu. Yksi aloittelijoiden tekemä virhe on se, että tornia ei koskaan oteta mukaan peliin. Torni on harvoin mukana pelin alussa, mutta sinun on keksittävä keino käyttää sitä myöhemmin pelin aikana, koska muuten riistät itseltäsi yhden mielenkiintoisimmista shakkinappuloista.
Rock, mitä se on?
Castling on erikoissääntö, jonka avulla kuningas voi siirtyä kaksi ruutua oikealle tai vasemmalle, kun kyseisellä puolella oleva torni siirtyy kuninkaan vastakkaiselle puolelle. FIDE, kansainvälinen järjestö, joka sääntelee shakin sääntöjä, määrittelee castlingin näin:
”Tämä on kuninkaan ja jommankumman samanvärisen tornin siirto pelaajan ensimmäistä riviä pitkin, joka lasketaan yhdeksi kuninkaan siirroksi ja joka suoritetaan seuraavasti: Kuningas siirretään alkuperäisestä ruudustaan kaksi ruutua alkuperäisessä ruudussaan olevaan torniin, jonka jälkeen kyseinen torni siirretään ruutuun, jonka kuningas on juuri ylittänyt.”
3. Piispan liikkeet shakissa
Lähetti ei ole yhtä vahva kuin torni ja sitä pidetään pienenä nappulana. Se pystyy kuitenkin kattamaan paljon maata ja toimii hyvin pareittain.
Ne sijoitetaan vastaavasti kuningattaren ja kuninkaan viereen.
Aloitat kahdella piispalla. Ne sijaitsevat aivan kuninkaan ja kuningattaren vieressä. Sinulla on piispa vaaleissa ruuduissa ja piispa tummissa ruuduissa. Ne pysyvät aina samanvärisillä ruuduilla koko pelin ajan. Piispan arvo shakkipelissä on 3 pistettä, mikä vastaa ratsua.
Lähetti voi siirtyä vinosti niin moneen ruutuun kuin haluaa hyppäämättä toisen nappulan yli. Pelin alussa piispoja estävät sotilaat, mutta yleensä siirrät sotilaita jo varhain. Tämä avaa piispoille mahdollisuuden päästä mukaan peliin. Piispat ovat yksi tärkeimmistä nappuloista, joita käytät pelin alussa hyökätessäsi vastustajan kimppuun.
4. Kuningattaren (tai kuningattaren) siirrot shakissa
Kuningatar on nappula, jonka päällä on kruunu, mutta ilman ristiä (tämä on varattu kuninkaille). Se on tehokkain shakkinappula ja yhdistää tornin ja lähettilään liikkeet. Sitä pidetään tornin tavoin shakin tärkeimpänä nappulana.
Kuningattaren käyttäminen oikein on yksi tärkeimmistä asioista shakkipelissä. Se on voimakas, joten sinun on käytettävä sitä, mutta jos sitä ei ole suojattu, vastustaja voi lyödä kuningattaresi, mikä yleensä johtaa nopeaan tappioon….. Kuningatar on 9 pisteen arvoinen, mikä on enemmän kuin torni ja lähetti yhteensä!
Kuningatar yhdistää lähetti ja tornin liikkeet. Hän voi siirtyä mihin tahansa ruutuun vinosti tai ylös, alas ja sivuttain missä tahansa ruuduissa hyppäämättä toisen nappulan yli.
Shakkipelin alussa ei yleensä ole tarpeen siirtää kuningatarta. Se tukee sotilaitasi, lähettejäsi ja ratsujasi vastustajan liian kunnianhimoisten hyökkäysten yhteydessä. Kun
lähestyt pelin puoliväliä (noin 15 siirtoa), kuningatar voi alkaa osallistua hieman enemmän ja pelata hyökkäävämmin.
Varotoimet kuningattaren kanssa
Yksi suurimmista virheistä, joita aloittelijat tekevät kuningattarensa kanssa, on sen tuominen peliin liian aikaisin. He olettavat, että koska kuningattaret ovat voimakkaimpia, heidät on saatava taisteluun mukaan jo varhain. Kuulostaa hyvältä, mutta teoriassa se ei toimi. Pelaajat, jotka tuovat kuningattaret aikaisin esiin, tuhlaavat yleensä paljon aikaa niiden kehittämiseen. Vastustaja voi keskittää aikansa nappuloidensa kehittämiseen keskustaa kohti, kun sinä huolehdit kuningattaresi turvallisuudesta.
Pelin alussa kuningatar ei yksinään tee juuri koskaan vahinkoa. Kun kuningatar kuitenkin sekoittuu piispojen, ratsujen ja tornien kanssa, se tekee paljon vahinkoa. Kun siirrät kuningatarta pelin alussa eteenpäin, varmista, että se peittää mahdollisimman monta nappulaa. Näin kun jokin nappulasi aloittaa hyökkäyksen, kuningattaresi on tukemassa hyökkäystä, mutta ei ole vaarassa.
5. Ratsun siirrot shakissa
Ratsu on nappula, joka näyttää hevoselta. Se on monimutkaisin nappula selitettäväksi, koska sillä on hyvin erityiset liikkeet. Ratsu on 3 pisteen arvoinen ja sitä pidetään vähäisenä nappulana. Sitä pidetään yleisesti yhtä vahvana kuin lähettiä, mutta omista syistään. Vaikka molemmat nappulat ovat 3 pisteen arvoisia, on asemia, joissa ratsu on ylivoimainen.
Jokainen peli alkaa kahdella ratsulla. Ne sijaitsevat tornin ja piispojen välissä ruuduissa B1/G1 valkealla ja B8/G8 mustalla.
Ratsu on laudan ainoa nappula, joka voi hypätä toisen nappulan yli. Tällä tavoin ratsu on askeleen edellä kuningatarta, mutta sillä on silti pienempi ulottuvuus kuin kuningattarella.
Ritarin liike voidaan kuvata L-kirjaimena. Voit kuvitella sen kaksi yhtä vastaan tai yksi kahta vastaan -lähestymisenä. Tämä tarkoittaa, että ratsu voi liikkua kaksi ruutua ylös/alas/sivulle ja sen jälkeen yhden ruudun verran tehdäkseen L:n tai hän voi liikkua yhden ruudun ylös/alas/sivulle ja sen jälkeen kaksi ruutua tehdäkseen L:n.
Kuten aiemmin mainitsimme, ratsu voi myös hypätä toisen nappulan yli. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka ratsu olisi nappuloiden ympäröimä, se voi silti liikkua saman määrän ruutuja (olettaen, että lopullinen määränpää ei ole toisen omistamasi nappulan valtaama).
On tärkeää huomata, että ratsut ovat paljon arvokkaampia laudan keskellä. Ne eivät yleensä ole kovin tehokkaita laudan reunoilla ja vielä vähemmän tehokkaita kulmissa. Varmista, että ritarisi keskittyvät aina laudan keskelle. On myös tärkeää muistaa, että ratsut on laskettava ensimmäisten etenevien nappuloiden joukkoon sotilaiden jälkeen.
6. Sotilaan siirrot shakissa
Sotilas on shakin perusnappula, ja kumpikin osapuoli aloittaa kahdeksalla sotilaalla. Jokainen sotilas on 1 pisteen arvoinen. Vaikka tämä ei ehkä tunnu paljolta, monet hyvät shakinpelaajat voivat voittaa shakkipelin, jos heillä on yhden pisteen etu vastustajaan nähden.
Vaikka sotilas on laudan heikoin nappula, sillä on tärkeä rooli pelissä. Suurin osa pelin alkuosasta keskittyykin sotilasrakenteeseen ja laudan keskustan hallintaan sotilaillasi. Muut nappulat tukevat sotilasta alkuvaiheessa. Myöhemmin sotilaat tukevat enemmänkin pieniä ja suuria nappuloita, jotka rajoittavat niitä ruutuja, joihin vastustaja pääsee.
Sotilas on laudan ainoa nappula, joka ei voi liikkua taaksepäin. Se on myös ainoa nappula, jota et voi siirtää samaa määrää ruutuja koko pelin ajan. Ensimmäisellä kerralla kun siirrät sotilasta, voit siirtää sitä yhden tai kaksi ruutua. Kun
sotilasta on siirretty, voit siirtää sitä enää vain yhden ruudun.
Tämän nappulan toinen erityispiirre on se, että nappulan edetessä se ei voi kaapata toista nappulaa suoraan edessään.
Se voi kaapata nappulan vain diagonaalisesti, mutta se ei voi siirtyä diagonaalisesti (ellei se kaappaa nappulaa).
”En Passant”
liike
On vain yksi erikoissiirto, jonka sotilas voi tehdä, nimeltään ”en passant”.
Tämä voi tapahtua vain välittömästi sen jälkeen, kun sotilas on siirtynyt kaksi ruutua. Jos sinulla on sotilas sen sotilaan vieressä, joka on liikkunut kaksi ruutua, voit ottaa kyseisen sotilaan en passant, mutta sinulla on vain yksi siirto. Mikä tahansa muu siirto, jonka teet, mitätöi mahdollisuuden käyttää en passant.
Sotilaan edistäminen
Sotilaan siirto tapahtuu, kun sotilas pääsee kauimmalle riville alkuperäisestä ruudustaan – kahdeksannelle riville valkeilla ja ensimmäiselle riville mustilla. Kun näin tapahtuu, pelaaja voi korvata sotilaan kuningattarella, tornilla, lähettiläällä tai ratsulla. Useimmiten pelaajat ylentävät sotilaan kuningattareksi, mikä tunnetaan nimellä ”sotilaan ylentäminen kuningattareksi”.
Nykyisin pelaajat voivat ylentää sotilaansa mihin tahansa edellä mainituista nappuloista. He voivat myös ylentää minkä tahansa määrän laudalla olevia aktiivisia nappuloita. Näin ollen teknisesti jokaisella pelaajalla voi olla yhdeksän kuningatarta, 10 tornia, 10 piispaa ja 10 ratsua, vaikka todellisuudessa tämä on lähes mahdotonta.