Mitä jos pionit olisivatkin shakkipelin tärkeimmät nappulat? Näin väittivät jotkut vuoden 1789 vallankumoukselliset! Opit sen alle 5 minuutissa tässä artikkelissa: sotilaiden alkuperäisen sijainnin, sotilaan siirrot, aukaisut kuningas- ja kuningatar-sotilaille, mikä on ohitettu sotilas, sotilas, sotilaanstrong>promotion, alipromotion, en passant kaappaus sekä paras tapa käyttää sotilasta kansainvälisen shakin suurmestarin kanssa: Manuel Apicella!
Yhteenveto:
1) Sotilaiden alkuasento shakissa
3) Sotilaan epäilemättömät voimavarat
2. Sotilaan ylentäminen shakissa (sotilas pääsee laudan loppuun, 8. sijalle )
3. Kaksinkertainen pantti, kolminkertainen pantti, nelinkertainen pantti…jne.
4. Shakkisakkinappulan en passant-ote
Joitakin yleistietoja shakkisotilaasta…
Sotilas on shakkipelin heikoin nappula, huomaat, että se on myös kooltaan pienin!
Sotilas merkitään (P), tässä on sen piktogrammi shakkikaaviossa :
Jos sanomme, että tämä on heikoin nappula, se johtuu siitä, että sen arvon sanotaan olevan 1, mikä tekee siitä pienimmän arvon shakkilaudalla. Nappulan arvo määräytyy sen mukaan, kuinka monta ruutua se puolustaa asemasta. Sotilaalla puolustat vain 2 ruutua, mikä on hyvin vähän, mutta mahdollistaa silti kuninkaan matin, mielenkiintoisten haarojen tekemisen… Selitämme!”
1) Sotilaiden alkuasento shakissa
Sotilaiden alkuasento shakkilaudalla on seuraava:
Muistuttaakseni tästä melko yksinkertaisesta asemasta, kuvitellaan, että kyseessä on hyvin organisoitu roomalainen armeija, joka puolustaa linnaa (tornien rajaama), kuningasta, kuningatarta…jne.
2) Sotilaan siirtäminen shakissa
Sotilaalla on yksinkertainen siirto:
- Kun sesiirtyy pois alkuasemastaan./b>, (2. riviltä(valkoinen) tai 7. riviltä (musta) ),sotilas voi tehdä 2 ruudun pystysuuntaisen hypyn. Se voi mennä suoraan 2 ruudun yli,se pysyy samalla sarakkeella.
- Tämä ensimmäinen mahdollinen 2 ruudun siirto yhdellä siirrolla on poikkeus. Loppuajan sotilas voi edetä vain yhden ruudun kerrallaan pystysuoraan (pysyen samalla sarakkeella).
- Sotilas ei voi hypätä nappulaa kuten ratsu.
- Sotilas ei voi liikkua taaksepäin. Se voi liikkua vain eteenpäin ja ottaa vastustajan nappulan eteensä!
- Promootio tehdään lähes yksinomaan pelin lopussa, tässä vaiheessa pelistä tulee todellinen strateginen tavoite ja se voi muodostaa todellisen loppupelin käänteen.
- Jos ihmettelette, sotilas voi vaihtaa nappuloita, joita ei välttämättä ole jo otettu. Tämä tarkoittaa, että voit päätyä 2 kuningattarelle, 3 tornille, 3 ratsulle tai 3 piispalle!
- Ylennysten määrää ei ole rajoitettu! Voit siis päätyä (teoriassa) 9 kuningattareen.
- Sotilas on ylennettävä, jos se saapuu 8. sijalle (valkeilla) tai 1. sijalle (mustilla).
Miten sotilas voi ottaa nappulan? *Sotilas voi ottaa nappulan, joka on yhden ruudun verran sen edessä vinosti. Sotilas ei voi ottaa nappulaa, joka sijaitsee samalla viilulla, korkeammalla rivillä (juuri sotilaan edessä). Tässä tilanteessa, jos sotilas ei voi ottaa toista nappulaa, se on estetty.
*Sappulan ottaminen tarkoittaa sitä, että asetut vastustajan nappulan ruutuun ja se näin karkotetaan pelistä, laitetaan oikealle puolellesi pelin ulkopuolelle. Se lasketaan vähän niin kuin sodan ottaminen!
3) Sotilaan epäilemättömät voimavarat
Kuten juuri näimme, sotilas on melko yksinkertainen nappula, eikä se ole kovin tehokas hyökätessään tai puolustaessaan suurta määrää ruutuja kerralla.
Mutta tässä ei oteta huomioon sotilaan epäilemättömiä voimavaroja! Ja sotilaalla on monia mahdollisuuksia…
Jotkut vallankumoukselliset väittivät, että peli voitetaan sen mukaan, miten sotilaita käytetään. Tämä oli viittaus kansaan, se sanoi, että kansa voitti taistelun. Näemme, ettei tämä olekaan niin perusteeton kuin voisi luulla, kun otetaan huomioon, millaisia eri mahdollisuuksia sotilaalla on. Ja jotka sinun on ehdottomasti tiedettävä!
1. Ohitettu sotilas
Ohitettu sotilas on sotilas, joka suuntaa shakkipelin kahdeksannelle riville ongelmitta! Toisin sanoen mikään ei estä sitä pääsemästä viimeiselle riville. Ja siten menemästä shakkilaudan loppuun asti tekemään ylennyksensä.
Kyseessä on siis sotilas, jota ei uhkaa mikään muu nappula sen tiellä. Voimme puhua myös suojatusta ohitetusta sotilaasta (jos sitä suojaa toinen sotilas), kaukana ohitetusta sotilaasta (jos sitä erottaa useampi viiva toisesta sotilaasta eikä sen viivan päällä ole mitään). Ohitettu sotilas voi olla myös loppupelissä, keskipelissä tai jopa estetty eri tavoin. Tässä Manuel Apicellan analyysi:
2. Sotilaan edistäminen
Keskustelimme ja selitimme tätä ohitetun sotilaan ilmaisua sotilaan edistämisen johdannossa. Kuten johdannossa selitimme, sotilaan ideologinen merkitys oli suuri vuoden 1789 vallankumouksellisille, joten he halusivat antaa sille ylpeydenarvon, ja tätä varten he keksivät sotilaan promootion! Viimeiselle riville ylennyksensä tekevän sotilaan sanotaan ”menevän kuningattareksi”. Ennen sanottiin sotilaasta, että se oli ”damattu”.
Pawn promotion on sotilaan muuttuminen, jos se saapuu 8. riville(valkoinen sotilas) tai 1. riville (musta sotilas), muuttumaan kuningattareksi tai muuksi nappulaksi! Toisin sanoen
, kun sotilas saapuu laudan päähän, vastustajan ensimmäiselle riville, sotilas ylennetään.
Meillä on monia shakkisarjoja, jotka sisältävät 2 ylimääräistä kuningatarta, jotta voidaan pelata sotilaan ylentämisellä kuningattareksi. Niissä peleissä, joissa ei ole 2 ylimääräistä, on tapana kääntää torni (FIDE ei kuitenkaan salli tätä).
Vallankumoukselliset halusivat tällä tavoin viitata meritokratian ajatukseen, mielikuva on vahva: pienimmästäkin nappulasta voi tulla voimakkain, jos se kulkee siihen johtavan tien! Ajatuksen mukaan hallintoa (kuningatar tai rouva) ei siis enää periydy, vaan se annetaan ansioituneimmalle.
Tässä on Manuel Apicellan hieno analyysi pelinappulan edistämisestä:
2.a) Alimainonta
Yleensä promootio on sotilaasta kuningattareksi, koska jos on mahdollisuus valita, voisi yhtä hyvin ottaa tehokkaimman nappulan… Mutta joskus tämä valinta ei olekaan niin ilmeinen. Tässä on esimerkki, jonka selittää Manuel Apicella:
Sotilaan edistäminen voi siis olla sotilaasta kuningattareksi, torniksi, lähetiksi tai ratsuksi. Kaikki nappulat paitsi kuningas ja sotilas ilmeisistä syistä. Tämä alipromootio voidaan suorittaa Manuel Apicellan esittämässä tapauksessa tai pattitilanteen välttämiseksi, joka on tasapeli. Alipromootio on ollut (ja on edelleen) monien shakkianalyysien, tutkimusten tai shakkiongelmien aiheena.
Tässä on Manuel Apicellan syvällinen selitys alipromootiosta :
3. Kaksinkertaistettu sotilas, kolminkertaistettu sotilas, nelinkertaistettu sotilas…jne.
Shakkianalyysissä on myös monia muita ilmaisuja, joissa sotilas on mukana. Puhutaan esimerkiksi kaksinkertaistetusta sotilaasta, kun kaksi samanväristä sotilasta löytyy samasta viilusta (syntyy sotilaan kaappauksesta), tämä voidaan luonnollisesti muuttaa kolminkertaiseksi sotilaaksi tai jopa nelinkertaiseksi sotilaaksi, vaikka tämä onkin harvinaisempaa! On huomattava, että tämä on pikemminkin heikkous, sillä sotilaat eivät voi puolustaa toisiaan tällä tavoin.
4. Prise en passant
Prise
en
passant on seurausta kahden ruudun hypystä, jonka sotilas voi tehdä alkuruudustaan. Tämä on poikkeuksellinen tapa ottaa nappula shakkipelissä. Normaalisti nappulan nappaamiseksi on siirryttävä sen ruutuun. Ei prise en passantilla.
Prise en passant toimii vähän niin kuin kaksi ruutua hypännyt sotilas olisi hypännyt vain yhden ruudun. Katso itse yllä olevista kuvista.
Jos haluat tutustua yksityiskohtaisemmin sotilaan en passant -kaappaukseen, käy artikkelissamme, jossa selitetään sotilaan en passant -kaappaus!
5. Pawn fork
Yksi pawnin eduista on sen kyky ottaa haarukoita. Mikä on haarukka shakissa?Haarukka shakissa on asento, jossa nappula hyökkää 2 eri nappulan kimppuun (samassa asennossa) pakottaen näin vastustajan siirtämään nappulaa ja mahdollisesti uhraamaan yhden. Sotilaalla on siis tämä kyky, koska se uhkaa kahta ruutua, jotka ovat sen lävistäjällä.
Tässä on esimerkki haarukasta, Manuel Apicellan analysoimasta nappulavivusta:
Peli alkaa yleensä sotilaan siirrolla, ja hyvästä syystä ne estävät muiden nappuloiden siirrot (paitsi ratsun, joka voi hypätä sotilaiden yli). Peli aloitetaan siis yleensä sotilailla. Siksi on välttämätöntä osata aloittaa peli oikein, jotta voit asemoida itsesi oikein loppupeliä varten ja tietysti voittaa finaalin!
Kuninkaan tai kuningattaren sotilaille on olemassa erilaisia avauksia, jos haluat lisätietoja tästä, katso artikkeliamme avauksista! Manuel Apicella, kansainvälinen shakkimestari opettaa sinulle erilaisia avauksia, yksinoikeudella ja ilmaiseksi King’s Chessboardsin™ sisältöä.