ilmaisu ”pat”, alkuperä & etymologia.
Mitä tarkoittaa sana pat? Kansallisen teksti- ja leksikaalitutkimuksen keskuksen mukaan on olemassa useita hypoteeseja. Etymologia olisi italialaisempi ja lähentyisi yksinkertaista merkitystä tasapeli.
1640 (< Oudin Ital.-Fr.), ”fait de n’être ni vainqueur ni vaincu”
Ilmaisu pat voisi hyvinkin olla johdos italialaisesta verbistä pattare ”laittaa tasan kortit”. Ajatus, jonka löydämme, on ajatus tasapäisyydestä, yhteisestä sopimuksesta, sopimuksesta.
Lisäksi patta on johdettu verbistä&strong>.nbsp;pattare ”olla tasoissa pelissä”, joka puolestaan olisi johdettu sanasta patto ”sopimus”. Jossa ajatus vastavuoroisuudesta löytyy tasapelistä, koska kumpikaan ei voita.
Patti, väistämätön paradoksi.
Pat, ei ole varsinaisesti shakkipelin käsite sinänsä, sillä se on olemassa monissa muissa lautapeleissä, kuten tammeissa, bagh chalissa tai xiangqissa. Näissä peleissä se tarkoittaa yleensä tappiota pelaajalle, joka ei voi enää tehdä laillista siirtoa. Näin ei ole shakissa, joka antaa tämän tilanteen jälkeen vedonlyöntiottelun. Kyseessä on itse asiassa paradoksi, joka johtuu siitä, että jotkin siirrot ovat mahdottomia. Jos pelaajan on pelattava (ilman, että hän voi siirtää vuoroaan), mutta ei voi pelata laillista siirtoa, tämä merkitsee välttämättä pelin päättymistä.
Patin määritelmä Petit Robertin mukaan.
II – 1. esimerkki pat
Yllä näet, että kyseessä on pat. Kannattaa muistaa, että:
1. Kuningas ei voi laittaa itseään shakkiin
2. Kun sinulla on siirto, sinun on pelattava
Mustalla on siis vain yksi nappula jäljellä, joten mustan on pakko pelata kuningas. Vaikka hän ei ole tällä siirrolla shakissa (mikään nappula ei uhkaa häntä), hän on pattitilanteessa, koska hän ei voi enää pelata mitään laillisia siirtoja. Tasapeli.
Tässä nähdään, että huolimatta valkean edullisesta asemasta (kuningatar), syntyy tasapeli. Pattitilanne voidaan siis nähdä myös keinona olla häviämättä peliä ja päästä pois vaikeasta tilanteesta.
III – 2. esimerkki pat
Tässä viiva on mustille.
Ainoat ruudut, joihin kuningas voisi siirtyä 8a, 7b,7a hyökkäävät.
7b ja 8a hyökkäävät valkean ratsun 5c:ssä.
Kuningas ei siis voi pelata, mutta mikään nappula ei uhkaa häntä, koska hän ei ole shakissa.
Kyvyttömyys siirtää toista nappulaa: Jos nappula olisi hyökännyt sitä vastaan samaan aikaan, se olisi ollut matti. Koska näin ei ole, hänen pitäisi siirtää toinen nappula. Hänellä on yksinkertaisesti 2 sotilasta jäljellä. Nämä kaksi nappulaa eivät voi siirtyä eteenpäin, koska vastapuolen nappulat estävät ne. Ne eivät myöskään voi ottaa mitään nappuloita, koska e5,g5, f6 tai h6:lla ei ole mitään otettavaa.
Mustan pelaajan ei siis ole mahdollista tehdä mitään siirtoa. Näin ollen hän on pattitilanteessa. Tämä on tasapeli. Vaikka valkea on paremmassa asemassa, tämä tilanne johtaa väistämättä tasapeliin. Seuraus siitä, että musta pelaaja ei pysty pelaamaan.
IV – Korkean tason pat: Evans – Reshevsky, 1963
Pat tulee usein pelin lopussa.
Ja kuten ehkä arvasitkin, koska tasapeli on edullisempi kuin häviäminen, sen provosoi joskus vaikeuksissa oleva pelaaja. Pat on hyvin harvinaista korkealla tasolla ja johtuu tavallisemmin aloittelijan kömpelyydestä.
Katsomme kuitenkin tämän kuuluisan pelin vuodelta 1963 avulla esimerkin patista erittäin korkealla tasolla.
Tässä on siis kuuluisia esimerkkejä erittäin korkeatasoisesta patista. Tässä havainnoidaan. Linja on mustan.Vaikka sillä on etuna kuninkaan asettaminen shakkiin, valkea joutuu pattitilanteeseen.
Koska musta on asetettu shakkiin, mustan kuningatar d7:llä vie valkean tornin d2:lla(Dxd7).
Kun tämä on tehty, mitä siirtoa valkea voi pelata?
Ei sotilas voi edetä tai ottaa nappulaa.
Kuningaskaan ei voi siirtyä, sillä hänelle jää vain laittomia siirtoja! Kuningas ei voi siirtyä d1:een, sillä tähän ruutuun hyökkää kuningatar, joka on edelleen d-sijalla, vaikkakin täysin eri sijalla. Torni puolustaa koko 2. riviä, myös d7 ja d8.
Valkealla ei siis ole enää mitään mahdollisuutta lailliseen siirtoon huolimatta tämän materiaalisesta etenemisestä. Tämä siirto annetaan joskus esimerkkinäkäännös, ja todellakin vähintä mitä voimme sanoa on, että se on kääntö!!!
V – Pat ja hullu torni…
Mikä on tämä hullun tornin omituinen ilme? Kyse on itse asiassa tornista, josta haluaisimme päästä eroon patin tekemiseksi, se menee joka suuntaan. Tavoitteena on pysyä vastustajan kuninkaan perässä.
Joskus tornin jahtaaminen johtaa tasapeliin. Mutta on myös mahdollista, ett kuningas voi suojautua, eik torni voi huijata. Tässä kokoonpanossa pattitilanne on mahdoton.
Tällöin mustan on hyökättävä valkean kuningasta vastaan tornilla. Jos torni viedään, tämä päättyy pat.
<
Esimerkki otettu Yudasinin ja Kramnikin Wijk aan Zee:ssä 1994 pelaamasta pelistä.
Lähteet :
https://dictionnaire.lerobert.com/määritelmä/pat
https://www.cnrtl.fr/etymologie/pat
https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1252040
Post Views: 3