Tiedättekö, miksi hullu on tuollaisen muodon omaava? Tiesitkö, ett piispa oli ennen elefantti ja ett sitä kutsutaan edelleen monella muulla nimella? Tiedätkö piispan siirrot ja alkuaseman shakissa? No, me tiedämme! Tämän kiehtovan tarinan kerromme sinulle artikkelissamme!
Lähetti on shakkipelissä pikkunappula, vaikkakin pitkälle menevä. Piispa on merkitty (F) ja sillä on seuraava piktogrammi:
Kuten näet tästä piktogrammista, se ei todellakaan näytä piispalta. Ja hyvästä syystä, englanniksi hölmö sanotaanbishop, joka kääntyy enemmänkin piispaksi. Tämä piktogrammi edustaa siis piispan päähinettä, kolikko myös!
Loppujen lopuksi yleisemmin piispa ei välttämättä ole kovin kiinnostava kolikko. Meillä ei välttämättä tule olemaan mitään erityisiä sääntöjä tai siirtoja piispalle, vaan pikemminkin muutama analyysi, joka perustuu sen siirto-ominaisuuksiin.
Pääominaisuutena piispalle on, että se ei koskaan vaihda ruudun väriä. Kun otetaan huomioon ruutujen asettelu, piispa pysyy aina sen värisessä ruudussa, jossa se alun perin on. Analysoimme siis erilaisia lähetin kokoonpanoja tämän alkumerkinnän mukaan.
.1)Shakkipiispan sijoittaminen
Piispat sijoitetaan aivan kuninkaan ja kuningattaren viereen niiden huvittamiseksi! Se on helpoin tapa muistaa se… Englanniksi, koska hölmö on piispa, voisi sen sijaan sanoa, että piispa neuvoo kuningasta ja kuningatarta sodan lähestyessä. Vähemmän hauskaa, mutta yhtä tehokasta muistamisen kannalta!”
Biskien alkuasento:
Valkoisten piispat ovat g1:ssä ja c1:ssä.
Piispat ovat mustalle g8 ja c8.
2) Lähettilään siirtäminen
Lähettilään liike on helppo muistaa, se on diagonaalinen. Kaikki diagonaalit, joita piispa voi tehdä, muodostavat sen siirrot. Katso itse:
Kun kummallakin pelaajalla on jäljellä vain yksi lähetti (että toinen on viety) ja ne ovat erivärisillä ruuduilla, puhutaan ”vastakkaisten värien piispoista”. Näin piispat eivät voi uhata toisiaan, koska toisen piispan ruutu ei koskaan ole toisen piispan siirroissa. Muista, että piispa pysyy aina alkuperäisessä värissään! Tämä tilanne, jossa vastakkaisia värejä edustavat piispat ovat hyökkääjän kannalta edullinen, koska se estää vastaiskun. Tässä se on etu keskipelissä.
Toisaalta loppupelissä se on etu puolustajalle, koska se antaa hyvät mahdollisuudet saada tasapeli.
4)Shakkistrategia, riskit ja edut”lähettiläsparin<./i>”
Lähettiläsparin saaminen, ilmaisu on helposti ymmärrettävissä, tarkoittaa sitä, että sinulla on kaksi piispaa jäljellä.
Kahden piispasi etuna on, että voit mahdollisesti hallita molempien värien ruutuja. Toisin sanoen
kaikkia ruutuja laudalla.
Haitat ovat samat, mutta päinvastoin, jos vastustajalla on piispan pari. Tätä varten voi olla mielenkiintoista rikkoa tämä pari (joka voi olla tuhoisa) uhrauksella, jotta saadaan esimerkiksi ratsu + lähetti kaksintaistelu.
On mielenkiintoista huomata, että kahden piispansa jättäminen vastustajalle ei ole neutraalia pelin lopputuloksen kannalta ja sitä kannattaa välttää.
5)Shakkistrategia: ”hyvä piispa ja paha piispa”
Hyvällä ja pahalla piispalla, toisin kuin hyvällä metsästäjällä ja pahalla metsästäjällä, on todellakin eroja! Selitämme… 🙂
Lähetti on pitkän matkan nappula, mikä tekee siitä käyttökelpoisemman avoimessa asemassa ilman, että muut sen tiellä olevat nappulat estävät liikettä liikaa.
”Hyvällä piispalla” tarkoitetaan piispaa, jonka liikkeitä eivät estä sotilaat niissä värillisissä ruuduissa, joissa se seisoo.
”Huonolla piispalla” tarkoitetaan päinvastoin sitä, jonka ”näkymää estävät” nappulat, jotka sijaitsevat sillä värillä, jolla se seisoo.
Huonoa lähettiä ei välttämättä kannata vaihtaa ratsuun, vaan päinvastoin ”tehdä hänestä hyvä”, jos haluaa, laittamalla hänet ylittämään esteet.
6)Tarina shakki-piispasta, norsusta, juoksijasta vai piispasta?
Lähetti, kuten kaikki shakkinappulat, ovat muuttuneet radikaalisti aasialaisista ja persialaisista alkuperäisistä nappuloista… Sukelletaanpa lähettilään historiaan!”
Fou oli itse asiassa norsu, joka sanoial-fil arabiaksi. Eikä se, miten elefantti sanotaan, ole pienin yksityiskohdista, sillä se kertoo jo syyn, miksi piispa on laudalla! Piispa oli alun perin norsu. Norsun liikkeet olivat siis erilaiset kuin nykyisen piispan. Se pystyi hyppäämään 2 ruutua vinosti ja jopa toisen ruudun yli (kuten ratsu). Norsun liike oli siis 8 ruutua, eikä se voinut hyökätä toisen norsun kimppuun.
Vanhan ranskan kielessä piispan nimi oli itse asiassa ”fol”, joka oli aika lähellä. Myös hänen läheisyytensä kuninkaaseen saattoi helposti tehdä hänestä hullun, mikä oli keskiajalla järkevää ja vastasi silloista yhteiskuntaa!Hullu sellaisena kuin me hänet tunnemme, ilmestyi vuoden 12000 jälkeen, joten hän oli ”tornin kaltainen, mutta viistosti”.
Ranskaksi puhutaan fou.
Hölmö on siis piispa niin englanniksi, portugaliksi kuin islanniksikin. Tavalliseen Staunton-tyyliin hölmö edustaa piispan mitraa (päähine). Itse asiassa juuri norsun syöksyhampaat olisivat tuoneet miitran mieleen.
Se on ”juoksija” tai metsästäjä saksan, hollannin, ruotsin, tanskan, unkarin ja slovenian kielissä.
Lyhyesti sanottuna fou on kielestä riippuen varsin vaihteleva kappale! Se on pieni kappale, ja sitä tulisi kohdella sellaisena. Se vaatii hyvää analyysia väreistä ja oikeasta ja väärästä piispasta. Jos haluat syventyä muihin nappuloihin ja perussääntöihin, tutustuartikkeliin aloittelijoille!